امامت، محور مقدس دین

مَن ماتَ وَ لَم أعرِف إمامَ زَمانِهِ، ماتَ میتَةً جاهِلیَّه

مَن ماتَ وَ لَم أعرِف إمامَ زَمانِهِ، ماتَ میتَةً جاهِلیَّه

درس 2 - دین یعنی چه؟ از کجا آمده؟ آیا باید به آن معتقد بود؟

آیا می شود فرض کرد خدایی که ما را آفریده و ولیّ و سرپرست ماست، بدون هیچگونه برنامه تربیتی ای که ما را به سعادت و خوشبختی برساند یا هیچگونه هشدار و گوشزدی که ما را به بدبختی نَکشاند، آفریده هایش را در این جهان پهناور و پر رمز و راز رها کرده باشد و یافتن صحیح و غلط، خوب و بد، زیبا و زشت و ... را تماماً به خودمان واگذار کرده باشد؟

اگر کسی چنین فکر کند، بدین معنی است که خدا را پایین تر از آن والدین (پدر و مادر) بی مسئولیتی قرار داده است که فرزندی به دنیا آورده اند و بدون هیچ آموزش و ارشادی رها کرده اند تا خود بچه، تربیت و راه و رسم زندگی اش را از خیابان، جامعه، طبیعت و ... یاد بگیرد!!!

آیا کسی چنین والدین باوجدان! عاقل! عالم! و مهربانی! سراغ دارد؟!

آیا هیچ عقل سلیمی این مدل رفتاری را می پذیرد؟

با این حساب به نظر شما آیا می توان به وجود خالق و آفریدگاری دانا، توانا، بخشنده و مهربان معتقد بود ولی به دین که برنامه ایست از طرف خالق، برای آموزش راه و رسم صحیح زندگی و کسب سعادت ابدی انسان، معتقد نبود؟!

          

درس 1 - آیا می توان به خدا اعتقاد نداشت؟

عده ای هستند که معتقدند جهان هستی و همه ی موجودات و رویدادهای آن بصورت اتفاقی پدید آمده و آفریدگاری ندارد !!!

فارغ از هر تعصب قومی، دینی، مذهبی و اعتقادی، آیا به راستی می توان چشم را بر عظمت خلقت و نظم حاکم بر آن بست و آنرا بدون خالق فرض کرد؟ آیا می توان چشم را بست و عظمت کهکشان ها، ستارگان و سیارات، فضای پر رمز و راز بین آنها و گستردگی بی نهایتشان را معلول پدیده ای تصادفی دانست؟ آیا می شود چشم را بست و عظمت خلقت تک تک سلول های بی شمار بدن، شبکه هوشمند عصبی مغز، سیستم فوق پیشرفته خون رسانی قلب و وظیفه شناسی و هماهنگی تمام اعضای بدن انسان و دیگر موجودات را که هر کدامشان پیشرفته تر از صدها و چه بسا هزاران کارخانه مدرن امروزی کار میکنند را نادیده گرفت و همه ی اینها را بدون پدیدآورنده ای دانا و حکیم و قدرتمند فرض کرد که به صورت تصادفی و اتفاقی با این ظرافت و نظم و با هماهنگی خارق العاده ای در کنار هم چیده شده و فعالیت می کنند؟ و بسیاری موارد دیگر . . .

بدرستیکه انسان عاقل اگر منصفانه به هریک از اجزای هستی بنگرد، نشانی از خالقی دانا و توانا خواهد یافت که بالاتر از آنست که وصف شود. 

          فایل های مرتبط: کلیپ 1- اثبات وجود خدا   /   کلیپ 2-عظمت خلقت